نوشته شده توسط najme دسته: موسیقیدانان ایران
نمایش از 06 دی 1392 بازدید: 1370
پرینت

 

  رئیس سادات سپیده
 
  سپیده رئیس‌سادات، (زادهٔ آذر ۱۳۵۹)، خواننده و نوازندهٔ سه‌تار است.
سپیده رئیس السادات در آذر ۱۳۵۹ به دنیا آمد. نه ساله بود که برای درک و دریافت ردیف آوازی محمود کریمی، به محضر شاگردی پریسا مشغول شد و هم زمان از رهنمون‌ها و راهنمایی‌های جواد لشکری و میلاد کیائی نیز بهره‌مند شد. سلفژ غربی را نزد ایرج برخوردار و نواختن سه‌تار را نزد ارشد طهماسبی و مسعود شعاری آغاز کرد و در ادامهٔ مسیر خود شانزده ساله بود که آشنایی و درک محضر پرویز مشکاتیان، دریچهٔ تازه‌ای از موسیقی این سرزمین را به رویش گشود. «کنج صبوری» خود محصول همان دوره از زندگی سپیده است که به آهنگسازی و سرپرستی پرویز مشکاتیان و هم‌خوانی علی رستمیان منتشر شد. در همان سال به مدت پنج شب به همراهی گروه نوروز در فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه رفت.
وی پس از پایان تحصیل در هنرستان گرافیک در سال ۱۳۸۱ موفق به اخذ مدرک لیسانس با گرایش نقاشی گردید و در سال ۱۳۸۷ از دانشکده ادبیات و فلسفه دانشگاه بولونیا در رشتهٔ موزیکولوژی دانش آموخته شد. سپیده هم‌زمان با تحصیل در دانشگاه بولونیا، برای چندین سال متوالی از محضر محمدرضا لطفی نیز بهره برد. او در مدت اقامت شش ساله خود در ایتالیا، به اجرا و همکاری در سازمان‌ها و رسانه‌هایی همچون یونسکو، واتیکان، رای (رادیو و تلویزیون ملی ایتالیا) و بی بی سی طی چندین کنسرت به همراه نوازندگان ایرانی و غیر ایرانی، به شناساندن موسیقی ایران زمین پرداخت. سپیده هم اکنون ساکن کانادا است و در دانشگاه تورنتو، در رشتهٔ اتنوموزیکولوژی (موسیقی‌شناسی قومی) تحصیل و پژوهش می کند.
یکی از تحقیقات او در هنگام نگارش پایان‌نامه کارشناسی ارشد، آشنایی و اجرای آثار عبدالقادر مراغی، موسیقیدان و نوازنده قرن نهم هجری قمری، بوده است که در نهایت منجر به اجرای کنسرتی در جشنواره موسیقی های مقامی آذربایجان و انتشار آلبومی به نام «نوار، گام های عبدالقادر مراغی» در سپتامبر ۲۰۱۰ شد. سپده رئیس سادات در همان سال با همکاری رضا قاسمی و گروه مشتاق در شهرهای استراسبورگ، لندن و پاریس به اجرای برنامه پرداخت که حاصل آن در آلبوم «چهارده قطعه برای باز پریدن» منتشر شده است.
او در دو مقطع با حمید متبسم، آهنگساز ایرانی همکاری داشته است که حاصل آن برگزاری کنسرت هایی در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۲ با گروه مضراب در اروپا و کانادا می باشد. سپیده رئیس سادات هم اکنون ساکن کشور کانادا است و در دانشگاه تورنتو مشغول تحصیل و تحقیق در رشته‌ی فرهنگشناسی می‌باشد.
آثار:
"مونس دیرینه"، با نوازندگی و آهنگسازی ایمان وزیری (تابستان ۱۳۹۰) پاریس
"چهارده قطعه برای باز پریدن" آهنگساز رضا قاسمی (آبان ۱۳۸۹) فرانسه
"انوار، گام‌های عبدالقادر مراغی" باز خوانی تصنیفها و ترانه‌های موسقیدان بزرگ ایرانی عبدالقادر مراغی (۱۳۸۹)
"۲۰ سال با آثار پرویز مشکاتیان" به عنوان همخوان (زمستان ۱۳۸۵) تهران
"خنیاگر" به عنوان همخوان، آهنگساز مهدی آذرسینا(۱۳۸۴) تهران
"کنج صبوری" به عنوان همخوان، آهنگساز پرویز مشکاتیان (۱۳۷۹) تهران
"Fleur 2" composer: Franco Battiato-Universal,2008.
موسیقی فیلم:
”Terra Sancta“ (سرزمین مقدس) ساختهٔ سیرو مرلو، کارگردانی فیلم: سرجو ماتزوکی و فابریتزیو پالافری، سپیده رئیس سادات: (خواننده، سه‌تار)، گروه کر زکینو دورو به رهبری سابرینا سیمونی، ضبط در بولونیا، ایتالیا، سال ۱۳۸۵؛ نشر سال ۱۳۸۶
 
آخرین به روز رسانی شنبه, 07 دی 1392 21:12
شما اینجا هستید:   خانه بیوگرافی هابیوگرافی موسیقیدانان ایرانرئیس سادات سپیده
برای حمایت از ما امتیاز دهید
وب سایت موسیقیدانان و صدابرداران معاصر ایران کار می کند.