نوشته شده توسط najme دسته: موسیقیدانان ایران
نمایش از 24 آذر 1392 بازدید: 827
پرینت

 

  حدادی پژمان
 
  پژمان حدادی (۳۰ بهمن ۱۳۴۷، تهران) نوازندهٔ تنبک و دف میباشد. او تنبک را نزد اسدالله حجازی و بهمن رجبی فراگرفت . فراگیری تکنیک و الگوهای ریتمیک در وی تاثیر بسزأیی در ارتباط با نوازندگی و نگرش به ساز تمبک گذاشت. امروزه می‌توان حدادی را یکی‌ از نوازندگان صاحب سبک در تمبک نوازی بشمار آورد که تاثیر بسیاری در نوازندگان تمبک نسل پس از خود گذشته است. از جمله ابداعات او می‌توان به اضافه کردن یک تکّه پوست بر روی بدنه ساز تمبک به منظور ایجاد رنگ و فضای صوتی خاص و استفاده از دایره کوکی تحت عنوان (دوایر کوکی یا پنداریک) در اندازه‌های مختلف، به منظور ایجاد فواصل هارمونیک با رنگ آمیزی و صدا دهندگی ساز کوبه‌ای در موسیقی‌ ایرانی‌، اشاره کرد. این دوایر با طراحی خاصی‌ بر روی پایه‌های تعبیه شده قرار می‌گیرند که امکان ترکیب چند ساز کوبه‌ای را بصورت همزمان و چند صدا به وجود می اورد و حجم صدا و رنگ‌آمیزی خاصی‌ را به آنسامبل موسیقی‌ می‌افزاید. وی برای اولین بار چنین ترکیبی‌ را در گروه دستان به کار برد که در آلبوم شوریده همراه با صدای پریسا ضبط و منتشر شد.
وی هم اکنون عضو گروه موسیقی دستان است و همراه این گروه آثار متعددی را ضبط و اجرا نموده است.علاقهٔ خاصی به موسیقی قوالی فارسی دارد و آثاری بر مبنای این موسیقی نوشته است که همراه با گروه ضربانگ و مرشد مهرگان آنها را ضبط نموده است. وی علاوه بر کار با گروه‌های موسیقی ایرانی اجراهای متعددی با نوازندگان ملل دیگر داشته است، از جملهٔ این اجراها میتوان به همکاری با شجاعت حسین خان، نجاتی سلیک هنرمند اهل ترکیه و یئیر دلال هنرمند عرب اشاره کرد.
فعاليتها : تاسیس کانون موسیقی نیریز در کالیفرنیا، تدریس تنبک و دف، دریافت چهار دوره بورس بعنوان برگزیده از طرف بنیاد معتبر دارفی، عضویت در گروه دستان از سال 1995، عضویت در گروه ضربانگ، خلق موسیقی کوبه ای برای رقص و اجرا در کنسرت ها و فستیوال های بنام بیشماری با هنرمندان بنام ایرانی و غیر ایرانی.
از دیگر فعالیت‌های حدادی می‌توان به همکاری با شرکت ریمو (REMO) یکی‌ از بزرگترین تولید کنندگان پوست مصنوعی و سازهای کوبه‌ای اشاره کرد. پس از چندین سال آزمایش وی موفق شد به نوعی از پوست مصنوعی دسترسی‌ پیدا کند که استفاده و قرار گرفتن آن‌ بر روی ساز دف نتیجهٔ صدایی بسیار مطلوبی را حاصل کرد. با دستیابی به این موفقیت از سال ۲۰۰۹ شرکت ریمو به تولید ساز دف با کیفیت ساختاری مطلوب پرداخت و سبب شد که نوازندگان کوبه‌ای غیر ایرانی‌ نیز با این ساز آشنایی بیشتری پیدا کنند.
نوازندگی درالبوم های بیشماری از موسیقی دانان برجسته ایران وتما م اثار منتشر شده دستان از سال 1995.
آثار منتشر شده : موسیقی کوبه ای ایران و خاور میانه، رنگینه با گروه ضربانگ، سه نوازی دستان با حمید متبسم و حسین بهروزی نیا، نجوا، سماع مستانه و آتش شوق با علی اکبر مرادی، آفتاب نیمه شب با حسین بهروزی نیا، البوم گلستان با جاوید افسری راد و موسیقی متن شاهزاده مصر.
برندهٔ جایزهٔ "موسیقیدان برتر" از "بنیاد دورفی"،۲۰۰۱
تکنوازی و همنوازی:
این سر سودایی ( دونوازی سنتور و تمبک با پویا سرایی، نشر نهاله رودکی،۱۳۹۱)
آن و آن( دونوازی سه تار و تمبک با حسین علیزاده، نشر هرمس،۱۳۸۷)
وجد (دونوازی عود و تمبک با حسین بهروزی نیا، نشر ماه ریز مهر،۱۳۸۰)
نخستین دیدار بامدادی (دونوازی کمانچه و تمبک با کیهان کلهر، نشر آوای دوست)
رنگینه( همنوازی با گروه ضربانگ)
آفتاب نیمه شب ( دونوازی عود و تمبک با حسین بهروزی نیا، نشر ۷/۸، ۱۳۷۹)
سفر به دیگر سو(گروه دستان و شهرام ناظری، نشر دارینوش،۱۳۸۰)
آتش شوق (همنوازی با علی اکبر مرادی نوازندهٔ تنبور، نشر ۷/۸، ۱۳۷۸)
داستان عشق( همنوازی با حسین عمومی نوازندهٔ نی و آواز پریسا، نشر کرشمه،۱۳۷۸)
 
آخرین به روز رسانی دوشنبه, 25 آذر 1392 20:53
شما اینجا هستید:   خانه بیوگرافی هابیوگرافی موسیقیدانان ایرانحدادی پژمان
برای حمایت از ما امتیاز دهید
وب سایت موسیقیدانان و صدابرداران معاصر ایران کار می کند.