نوشته شده توسط صفحه هنرمندان و موسیقیدانان ایرانی دسته: موسیقیدانان ایران
نمایش از 31 خرداد 1392 بازدید: 1060
پرینت

 

  حبیبی مسعود
 
 
مسعود حبيبي

متولد كرمانشاه - 1340

وي از دوران كودكي با موسيقي انس گرفت و 12 ساله بود كه فراگيري پيانو را آغاز کرد. در سال 1357 به راديو كرمانشاه دعوت شد و در اركستر موسيقي راديو به نواختن پيانو پرداخت. در سال 1367 به همكاري صدا و سيماي تهران دعوت شد و در كنار نوازندگي پيانو ضمن آشنايي با ديگر سازها، به دف نوازي روي آورد. وي با اساتید بزرگی چون فرامرز پایور، جلال ذوالفنون، پرویز مشکاتیان، فرهاد فخرالدینی و ... در اركستر سمفونيك تهران، اركستر سمفونيك صدا و سيما، گروه‌هاي صبا، نوا، عارف، بيدل و گروه شيدا همكاري داشته و كنسرت‌هاي متعددي در اروپا، آسيا، كانادا و امریکا اجرا كرده است.

مسعود حبیبی در سال 72 گروه دالاهو را تاسیس نمود. این گروه که ارکستر بزرگی از سازهای ریتمیک است اجراهای فراوانی را در تهران و شهرستان ها به روی صحنه برده است. وی به موازات دیگر فعالیت های هنری، در ارکستراسیون ریتمیک به دیدگاه های نوینی دست یافته که نمونه ی بارز آن در آلبوم حماسه ی ایران زمین توسط گروه دالاهو متجلی گشته است.

وي با تلاش فراوان و با تلفيق اصول علمي و هنري در نواختن ساز دف، شيوه‌ي نويني را براي دف نوازي ارايه كرده است که تا کنون در سه مجلد به چاپ رسیده و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است و مجموعه های دیگری نیز در دست چاپ می باشد. شيوه‌ي نت نويسي اين مجموعه ها براي اين ساز شيوه‌اي كاملاً جديد است که از تمامی ظرفیت های بالقوه ی ساز و نوازنده بهره برده و دیدگاه های گسترده ای را برای نوازنگان، چه در همراهی ارکستر و چه در تکنوازی ها فراهم می آورد. او بر اساس همین شیوه به پرورش شاگردان زیادی همت گمارده که هم اکنون عده ی زیادی از آنها در سراسر ایران و برخی نقاط دنیا به آموزش دف نوازی مشغولند.

مسعود حبيبي علاوه بر اين نوآوري‌ها، ساختمان ساز دف را تكامل بخشید و مدل جدیدی از دف را طراحی کرد که داراي پوستي از جنس پوسته‌ي سازهاي «سايد درام» مي‌باشد. اين نوع دف كه براي نوازندگان اركستر بسيار مناسب است، فاقد مشكل تغيير طنين بر اثر تغيير رطوبت و دماي هواي محيط است و بر اساس كوك‌هاي مختلف تهيه و استفاده مي‌گردد. روند تکامل ساز دف طی تحقیقات و با انجام آزمایشات گسترده ادامه یافت و اخیرا منجر به تولید طرح جدیدی از دف شد که می توان از آن به عنوان نسل تکامل یافته ی دف های حبیبی یاد نمود. دف جديد حبيبي که نسبت به سازهای دیگر سبک تر است با طرح پوست طبيعي، از توانايي هاي بيشتري نسبت به دفهاي قبلي برخوردار است. بطوری که سطح پوست آن داراي برجستگيهاي منحصر به فردي است كه امكان صدا سازي را براي نوازنده افزايش ميدهد .

از دیگر فعالیت های هنری مسعود حبیبی می توان به نوازندگی در بیش از سی موسیقی فیلم، صد و پنجاه آلبوم موسیقیایی و هزار و پانصد اثر از تولیدات صدا و سیما اشاره کرد. همچنین وی با همراهی جمعی از نوازنگان برجسته ی موسیقی ایرانی همچون هادی منتظری و شهریار فریوسفی گروه موسیقی دالاهوی ملودیک را بنیان نهاد که این گروه تا کنون حضور موفقی در بسیاری از فستیوال های موسیقی جهانی داشته که این حضور در بسیاری از سایت ها و مطبوعات هنری داخلی و خارجی منعکس گشته است.

منبع : هنرمندان و نوازندگان ایران
https://www.facebook.com/IranianArtistsAndMusicians?fref=ts
 
آخرین به روز رسانی جمعه, 31 خرداد 1392 20:39
شما اینجا هستید:   خانه بیوگرافی هابیوگرافی موسیقیدانان ایرانحبیبی مسعود
برای حمایت از ما امتیاز دهید
وب سایت موسیقیدانان و صدابرداران معاصر ایران کار می کند.