نوشته شده توسط صفحه هنرمندان و موسیقیدانان ایرانی دسته: موسیقیدانان ایران
نمایش از 24 خرداد 1392 بازدید: 635
پرینت

 

  شعبانخوانی تورج
 
  تورج شعبانخانی

پانزدهم بهمن ماه 1329 در تهران به دنیا آمد او کوچکترین فرزند خانواده است (سه خواهر و سه برادر که هیچ کدام اهل موسیقی نیستند).یکی از برادرانش قهرمان کشتی بود که بعدها از مربیان نام آور کشتی شد و شماری از قهرمانان این رشته مانند " مهدی زاده " زیر نظر او کشتی می گرفتند تورج جوان، به دلیل علاقه و آمادگی بدنی،تا 17 سالگی زیرنظر برادر کشتی می گرفت، اما روح پرشور و حساس او با خشونت های این رشته ورزشی هماهنگی نداشت. احساس می کرد ذهنش سرشار از نغمه و ملودی است. بنابراین به آموختن جاز و درام روی آورد . اما ریتم ، به تنهایی او راراضی نمی کرد. گیتاری خرید و به دنیای پر رمز و راز نغمه ها وارد شد می خواند و می نواخت. صدای او با انعطاف دلپذیری که داشت، به زودی توجه دوستداران موسیقی را به سوی خود جلب کرد. در همین دوران بود که در دانشگاه علم و صنعت پذرفته شد اما پس از چندی رشته مهندسی را رها کرد تا یکسره زندگی خود را وقف موسیقی کند با پذ یرفته شدن در آزمون صدا و سیما، زیر نظر موسیقیدان بلند آوازه کشورمان استاد مرتضی حنانه به فرا گیری اصول وتدابیر آهنگسازی روی آورد.در این کلاس سیمین غانم (دختر خاله استاد تورج شعبانخانی) ،هوشمند عقیلی، حبیب وهنگامه اخوان و...نیز شرکت داشتند. تورج در این دوره،با ساخت چند ترانه برای ستار، ابی مازیار ومرجان به شهرت رسید. اما آوازه و محبوبیت او با ساخت پروانه من و آدمک به اوج خود رسید.فریدون فروغی و تورج، گرچه درآن زمان در2گروه جداگانه فعالیت می کردند،اما همکاری آنها در این فیلم باعث پیوند بیشتر آنها شد. خسرو هریتاش در آن زمان دنبال آهنگساز جوانی بود که بتواند ویژگی های روشنفکرانه آثارش را به نمایش بگذارد و فریدون فروغی با صدای استثنایی خود به این ترانه ها جلوه خاصی داد.به همین دلیل ،این ترانه ها تا امروز ، معّرف سبک و جهت حرکت و نگاه استاد بوده است.

تورج شعبانخانی از سن 17 سالگی موسیقی رابه طور حرفه ای آغاز کرد. اوخواننده و سرپرست گروهی بود که آهنگهای فرنگی را اجرا می کردند اما این حد برای او رضایت بخش نبود و می خواست به مراتب بالاتری دست پیدا کند از همین زمان او از گروه جدا شد به طور جدی تر به موسیقی و آموزش و کسب تجربه پرداخت سال1350، تلویزیون آن زمان که به دنبال جذب استعداد جدید رشته موسیقی بود فراخوانی برگزار کرد دراین
فر اخوان از بین 4000 نفر شرکت کننده فقط 40 نفربرگزیده شدند؛ نتیجه آن فراخوان، تشکیل کلاسهای سولفژ و تئوری موسیقی طی یک دوره دو ساله تحت آموزش استاد مرتضی حنانه بود. تورج شعبانخانی به همراه تعدادی از هنرجویان دیگر به این دوره دو ساله راه یافت و رشته آهنگسازی را دنبال کرد.
اولین تجربه حرفه ای اوکه در واقع نقطه عطف و آغاز زندگی هنری اوست، ساخت موسیقی فیلم آدمک به کارگردانی خسرو هریتاش بود در این فیلم 2 آهنگ به اسامی « آدمک و پروانه من، شعر و آهنگ از تورج شعبانخانی و صدای فریدون فروغی» اجراشد. این فیلم برای فروغی هم اولین تجربه خوانندگی بود که بعد از آن خوانندگی رابه طور حرفه ای دنبال کرد.
از همین جا بود که راه پر فراز و نشیب آهنگساز جوان آغاز شد. بسیاری از کارهای ماندگار آن زمان که هنوز هم بعد از گذشت چند دهه در بین مردم و حتی جوانانی که هیچ وابستگی به آن دوره ندارند جایگاه ویژه ای دارند حاصل فعالیت های تورج شعبانخانی است. از جمله نازی ناز کن، صدای بیشه و کویر با صدای ابراهیم حامدی( ابی) اولین آلبوم ابوالحسن ستار پور ( ستار) که مجموعه ای از بهترین کارها از جمله همسفر ، گل کاغذی ؛ تکیه گاه و تو که نیستی و باغچه با صدای مازیار کیانی نژاد ...

حاصل 35 سال تجربه و فعالیت شعبانخانی،260 ترانه،4 موسیقی فیلم، دو آلبوم با صدای خود او از کارهای قدیمی و 1 آلبوم از کارهای جدیدیش بنام غزل است.همچنین ترانه « بهار بهار» از کارهای این مجموعه است.

منبع : صفحه هنرمندان و موسیقیدانان ایران
https://www.facebook.com/IranianArtistsAndMusicians?fref=ts


 
آخرین به روز رسانی جمعه, 24 خرداد 1392 12:00
شما اینجا هستید:   خانه بیوگرافی هابیوگرافی موسیقیدانان ایرانشعبانخوانی تورج
برای حمایت از ما امتیاز دهید
وب سایت موسیقیدانان و صدابرداران معاصر ایران کار می کند.