نوشته شده توسط پوریا دسته: موسیقیدانان ایران
نمایش از 06 دی 1391 بازدید: 3029
پرینت
 

 

  افقه نوید
 
  نوید افقه ، فراگیری ساز تمبک را از سال 1362 در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی سنتی نزد محمود فرهمند بافی آغاز نمود و طی دوره های مختلف از تجربیات او بهره مند شد. حضور و نظارت برادرش دکتر مسیح افقه(استاد سنتور) پایه گذار مراحل بعدی آموزش وی شد. نوید افقه استاد تار و سه تار بوده و دروس هارمونی/کنترپوان/ارکستراسیون و سبک شناسی را در محضر کامبیز روشن روان فرا گرفته است. او تجربه اجرای کنسرتهای متعددی در داخل و خارج از کشور را در کارنامه خود دارد و با گروه های مختلفی از جمله سروش، فرامرز پایور، دالاهو، آئینه و مسیحا و عارف همکاری داشته است.

آثار نوید افقه
- تک نوازی تمبک به صورت بداهه نوازی در آلبوم آوای خیال که به وسیله ی پایارار آوا و بعدها در سال 2000 توسط شرکت CDAدر فرانسه منتشر شد

- آفرینش که توسط انتشارات هرمس به بازار آمده است
آلبوم بی‌کلام «پیدایش » با نوازندگی تمبک «نوید افقه » تجربه‌ای جالب و عجیب در جهت معرفی توانمندی‌های صوتی متنوع ساز تمبک در قالب روايتی اساطیری از پيدايش جهان خلقت و انسان است. «نوید افقه » با وسواس بسیار و نگاهی متفاوت برای روایت داستان خود، هرآن‌چه را نیاز داشت از این ساز به دست آورده است. نام آلبوم اشاره‌ای به نخستین بخش ازکتاب مقدس با نام سفر پیدایش(Genesis) است و نام‌گذاری تراک‌های آلبوم نیز از این روند دور نیست. آلبوم پیدایش » نخستین بار در اردیبهشت سال ۱۳۸۲ به مدت ۵۶ دقیقه و ۱۵ منتشر شده است.

فهرست:
۱. پیدایش
۲. کیهان
۳. حیات
۴. بدیهه‌سازی تمبک
- معبد پیکره های چوبی که بوسیله ی نشر ماهریز منتشر شده است. این آلبوم شامل قطعات دور تا دره سکون، سور سایه‌ها، آواز اسطوره‌های شکسته، دیار سی‌پیکر، سوگ سیمرغ‌کشان (اقتباس از رنگ فرح ردیف موسیقی ایران)، معبد پیکره‌های چوبی و شبانه آوای داوود (برای شهریار مندنی‌پور) است. «معبد پیکره‌های چوبی» طرحی است برای تنبک و آواز، بر اساس باور شرقی حرکت ادواری کائنات. این اثر را می‌توان برآیند تدقیق و تأمل چند ساله آهنگساز بر امکانات ساز تنبک که در آثار پیشین او «آوای خیال» و «پیدایش» تبلور یافته بود دانست که اکنون با همراهی آوای انسانی، جلوه‌ای نویافته است. این اثر همراه با روایتی است از شهریار مندنی‌پور که بر خلاف معمول بر اساس موسیقی نگاشته شده است، نه موسیقی بر اساس آن.


از آثار دیگر او :
فکر نو(دو نوازی با محسن نفر)،ذوق مستی(آواز علیرضا شاه محمدی-آواز پیمان خسروی)،سیاوشانه(آواز علیرضا شاه محمدی-آهنگساز مهدی آذر سینا)، سیاه مشق(آواز علیرضا شاه محمدی-آهنگساز مهدی آذر سینا)،خنیاگر(آواز و آهنگ مهدی آذر سینا)،غم زیبا(آواز شهرام ناظری-آهنگ مسعود شناسا)، جوی نقره ی مهتاب(دو نوازی سه تار و تمبک بهداد بابا یی-نوید افقه)، سفر عسرت(آواز شهرام ناظری-آهنگساز فرخ زاد لایق)، راه بینهایت(آواز حسام الدین سراج-آهنگ مدیا فرج نژاد)، نغمه ی ساز ،ضربه ی آواز(دو نوازی تار و تمبک، ارژنگ سیفی زاه- نوید افقه)،......
وی تاکنون سه نمونه تمبک با صدادهی و تکنیک اجرایی متفاوت طراحی نموده است واز نوزندگان صاحب سبک این ساز ایرانی است.
دانلود قسمتی از آلبوم آوای خیال :
http://www.mediafire.com/?62h8t8d4ln5vgdt
دانلود قسمتی از آلبوم پیدایش(نشر هرمس)
http://www.mediafire.com/?9oa84jd7ga8x9j8

 
آخرین به روز رسانی شنبه, 16 دی 1391 20:51
شما اینجا هستید:   خانه بیوگرافی هابیوگرافی موسیقیدانان ایرانافقه نوید
برای حمایت از ما امتیاز دهید
وب سایت موسیقیدانان و صدابرداران معاصر ایران کار می کند.